Nieuwsanalyse – Scheiden mag wat kosten

WOENSDRECHT – De kersverse wethouder van financiën Henk Kielman (VVD) mocht deze week de jaarstukken van 2017 presenteren. En zo blijkt: de gemeente Woensdrecht heeft vorig jaar een krappe 8 ton overgehouden (€ 793.488); een half miljoen méér dan aanvankelijk te verwachten was vanuit het meerjarenperspectief. En het surplus vloeit automatisch terug naar de algemene middelen. Zoals zo vaak, is het voordelig resultaat een optelsom van een aantal mee- als tegenvallers. Een opmerkelijke kostenpost zijn de betalingen aan Saver: er is in 2017 méér bijgedragen aan de afvalverwerker. Een deel is toe te schrijven aan toegenomen kosten -zoals een extra tik op de Saverpassen- en ook de verwerkingskosten vallen hoger uit. Het scheiden van afval mag wat kosten.

door Han Verbeem

Er is scherp begroot in het afgelopen jaar en daarom is het overschot relatief gezien maar beperkt, zo stelt Kielman. In januari, kort na afsluiting van het boekjaar, zag het er nog naar uit dat het overschot zou uitkomen op zo'n 2,7 ton (€ 267.661). Bij het afsluiten van de boeken bleken er toch de nodige stelposten te zijn. Zo zijn er minder uitgaven voor WMO, bijstand en onderwijs (3,5 ton) maar deze zijn nagenoeg gecompenseerd door de hógere lasten bij uitgaven voor jeugdzorg. In het laatste geval gaat het niet zozeer om kosten die in Woensdrecht zelf zijn gemaakt, maar een solidariteitsbijdragen voor omliggende gemeenten. Tenslotte trekken de West-Brabantse gemeenten gezamenlijk op bij de uitvoering van het sociaal domein.

Winst uit grondverkopen

Dankzij de vastgoedmarkt die weer flink in de lift zit, heeft Woensdrecht in 2017 een half miljoen winst kunnen boeken op onroerend goed. Een deel komt uit de winstneming van de grondexploitatie De Hoef (172.000) en een deel uit inkomsten door grondverkopen en leges (334.000). Nóg een meevaller: door verrekening van subsidieinkomsten van het project Scheldeweg en de exploitatiebijdrage vanuit Icares, mocht de gemeente 3,5 ton incasseren. 

Extra lasten

Daarnaast zijn nog extra lasten die drukken op het uiteindelijke balansresultaat: zoals kosten rondom de afwikkeling van de RMD (Regionale Milieudienst) van 60.000 euro en een minus van 110.000 euro uit het saldo van budgetoverhevelingen, uitgestelde investeringen en onttrekkingen van reserves. Dan is er nog een minus van 163.000 euro door tegenvallers bij gebouwenonderhoud én een hogere bijdrage aan Saver. Pakweg de helft hiervan is volgens Kielan toe te schrijven aan extra verwerkingskosten. Ondanks het gegeven dat er minder restafval is ingezameld. Om even bij het laatste stil te staan: het scheiden van afval zou juist belóónd moeten worden. Minder restafval = minder verwerkingskosten = minder bijdrage aan Saver Zo zou het moeten zijn, maar het omgekeerde is het geval. Een kromme situatie, vindt ook wethouder Kielman. Zuinig omgaan met het mileu kost de gemeente uiteindelijk méér geld. En wat is geld, als het om duurzaamheid gaat… want aan het eind van de rit telt uiteindelijk tóch de milieuwinst.