Webcamconsulten Bravis: ‘Ik krijg nu zelfs een beeld van hun thuissituatie’

Fotobijschrift: Voor GZ-psycholoog Mascha van Pellen heeft het beeldbellen zeker een toegevoegde waarde. (Ingezonden bericht, bewerkt door de redactie. Foto: Bravis)

BRABANTSE WAL / ROOSENDAAL – Het liefst kijkt een arts zijn patiënt rechtstreeks in de ogen. Door het coronavirus is dat niet altijd mogelijk. Beeldbellen vormt een uitkomst. Dankzij het voeren van een gesprek via een beeldscherm kunnen de consulten toch deels doorgaan. Beeldbellen blijkt zelfs extra voordelen te hebben.

Door het coronavirus kunnen veel poliklinische afspraken niet doorgaan. Als alternatief is in het Bravis ziekenhuis het besluit genomen het beeldbellen versneld uit te rollen. “Enkele medisch specialisten gebruikten voor het beeldbellen tussen arts en patiënt het product Webcamconsult al om te testen. Dat gebeurde op kleine schaal. Door het coronavirus hebben we het beeldbellen nu versneld en op grotere schaal doorgevoerd”, vertelt informatieadviseur Denise Verburgh.

Getraind

Naast het uitbreiden van het systeem moeten ook de gebruikers getraind worden. “Daarvoor hebben zich tot nu toe 195 zorgmedewerkers aangemeld, waaronder vijftig medisch specialisten. Ook hebben we negentig secretaresses van de poliklinieken getraind. Aan de hand van drie korte vragen kunnen zij achterhalen of de patiënt digivaardig genoeg is voor een Webcamconsult”, aldus Denise.

Digitale wachtkamer

De patiënt waarmee een afspraak is gemaakt voor een Webcamconsult krijgt via de mail een link doorgestuurd. Door de link aan te klikken komt de patiënt in de digitale wachtkamer terecht. Dat kan maximaal een half uur voor de afspraak. De arts krijgt een melding dat de patiënt in de wachtkamer zit en kan met een klik op start de patiënt ‘binnenhalen’. Op dat moment zien de arts en de patiënt elkaar en kan het consult beginnen.

Goed alternatief

GZ-psycholoog Mascha van Spellen heeft haar eerste webcamconsulten achter de rug. “Het is een goed alternatief”, concludeert ze. “Dankzij het beeldbellen kunnen gelukkig veel consulten doorgaan. De patiënten moeten natuurlijk wel een internetverbinding hebben. Sommige afspraken wil je gewoon in het ziekenhuis hebben. Bijvoorbeeld als mensen heel erg getraumatiseerd zijn, heb je tijdens het beeldbellen geen grip op hun reactie. Zij zouden dan het apparaat uit kunnen zetten, waardoor je niet meer kunt helpen. Het fijnste is als de afspraak in de kamer plaatsvindt, dan ontstaat de echte verbinding. Maar beeldbellen is in ieder geval veel beter dan gewoon bellen. Dan zie je niet wat er gebeurt als bijvoorbeeld iemand stilvalt.”

Voordelen

Een webcamconsult kent veel voordelen. “Neem een internationaal vrachtwagenchauffeur. Daarvoor is het ideaal om tijdens rusturen contact te hebben voor een therapiesessie”, licht Mascha toe. “Maar ook als je kortstondig contact met een patiënt wil hebben om te zien of alles goed gaat. Dan hoeft hij of zij niet speciaal naar het ziekenhuis te komen.”

Verrassend

Het beeldbellen heeft voor de psycholoog nog een verrassend voordeel. “Ik krijg nu een goed beeld van de thuissituatie”, merkt ze op. “Patiënten kunnen nu het fantastisch huis waarin ze zo gelukkig zijn aan mij laten zien. Met de telefoon of tablet krijg ik soms een complete rondleiding. Of je ziet hun kinderen of hun geliefde hond. Het komt allemaal voorbij. Als straks de coronacrisis voorbij is, blijf ik het beeldbellen gebruiken. Het is voor mij zeker van toegevoegde waarde.”