Een 'artist impression' van de nieuwe ligfiets, die zondag getest zal worden. (Illustratie: Human Power Team Delft)
(INGEZONDEN MEDEDELING, bewerkt door de redactie)
WOENSDRECHT – Het Human Power Team, een studentenproject van de TU Delft en Vrije Universiteit Amsterdam, test op zondag 5 augustus hun nieuwste aerodynamische ligfiets: de VeloX 8. Dat heeft het projectteam vandaag laten weten. De test zal plaatsvinden op de landingsbaan van de vliegbasis, met studenten Jennifer Breet en Lieke de Cock achter het stuur. Het is de bedoeling dat met deze hightech ligfiets het huidige wereldrecord van 122 km/u wordt doorbroken, tijdens een recordpoging in september. Voorafgaand aan de test zal er een vliegstunt worden getoond, aldus het team.
“Na een jaar ontwerpen, bouwen en trainen, is dit het belangrijkste testmoment voor onze wereldrecordpoging in de Nevadawoestijn komende september. Daameer hopen onze rensters een nieuw wereldsnelheidsrecord fietsen voor vrouwen te vestigen”, zegt Stephanie Wiechers, teammanager van het Human Power Team en student Lucht- & Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft.
Hightech fiets
Dat zo’n snelheid mogelijk is komt vooral door het gestroomlijnde ontwerp van de VeloX. “Op een gewone fiets wordt je sterk afgeremd door de wind”, legt Wiechers uit. Het team heeft zich dit jaar dan ook extra ingezet om de luchtweerstand te beperken. “Er is maandenlang ontworpen om de fiets volledig op maat van de atleten zo aerodynamisch mogelijk te maken. Er is ook veel ruimte bespaard door een nieuw en compact schakelsysteem. Dit is hierdoor de kleinste fiets die we ooit hebben gebouwd”. De fiets vertoont volgens Wiechers gelijkenissen met de vorm van een kogel en heeft bijvoorbeeld geen raam – want dat is aerodynamisch funest.
Human Power Team
“Je fietst niet alleen zo snel dankzij een snelle fiets”, zegt Wiechers. “De fietser is minstens zo belangrijk. Het gaat echt om de combinatie van mens en techniek”. De samenwerking tussen studenten bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam en de technische studenten van de TU Delft ziet het team als voorwaarde voor succes.
Generale repetitie
Met de test op de Vliegbasis zal voor het eerst de race-klare fiets getest worden. “122 km/u zal het nog niet worden, maar dit is voor het team vooral een goede gelegenheid om de laatste verbeterpunten te vinden. Met de verzamelde data kunnen we bovendien de luchtweerstand van de fiets vergelijken met onze modellen.”, aldus Wiechers. Om goed op snelheid te komen is een lange en rechte weg nodig. Daarom is in samenwerking met Defensity College, het werkstudent programma van Defensie, gekozen om te testen op Vliegbasis Woensdrecht.
Vorig jaar
In 2017 werd het studententeam wereldkampioen, maar greep net naast het wereldrecord. Met 121,5 km/u was Aniek Rooderkerken helaas niet snel genoeg om het wereldrecord van 121,8 km/u te verbreken. Het team gaat er dit jaar vol voor om de wereldtitel weer op Nederlandse naam te krijgen.